söndag 27 april 2014

Solsting

Vilket väder!
Högsommarvärme och platt spegel på sjön.

Måsarna njöt, jag njöt och gösarna njöt troligen också. För nappade gjorde de i alla fall inte.
Det hjälpte alltså inte att byta sjö.....Jo förresten. Jag slapp regnbågarna.

Men inte gäddorna.
Den här var uppe i båten två gånger! Envis sak det där.
Ett sår på sidan gjorde den lätt att känna igen. Snygg teckning på underkäken hade den också.

Men det var alltså trögt.
Jag och farsan var ute i varsin båt och vi skannade av en väldigt stor del av sjön utan att riktigt hitta rätt. Det var väldigt glest mellan ekona och de få vi fann flydde helst undan.
Det är svårt när de går på två meter.
Lyckades få 3 stycken att hugga men de klev tyvärr av ganska snabbt.

Men en gös fick jag i alla fall!
Även om den var liten var den väldigt välkommen efter sju timmars sökande och släppande på flyende eller apatiska ekon.
Den här fick jag tack vare ren envishet. Fiskade på ekot fyra gånger innan den till slut öppnade munnen. Troligtvis gäspade den av uttråkning och jiggen bara råkade hamna i käften. Men med ett mothugg så snabbt så en kobra skulle bli avundsjuk, åkte den dit!

Framåt sen eftermiddag gassade solen stenhårt på flinten. Jag var alldeles kring-kring i skallen, mer än vanligt alltså. Och gav upp för dagen.
Gissar jag rätt så gör gösarna sig redo för leken nu, även om det är tidigt. Det skulle i så fall förklara det klena antalet ekon ute i frivattnet.
Så vi får väl se om vertikalspöna läggs på hyllan nu ett tag.
Tjipp//Micke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar