onsdag 2 april 2014

Ninja-fiske

Igår var vi ute igen, jag och farsan, i en strålande sol och platt vatten.
Den lilla vinden som fanns kom från norr vilket gjorde det något surare på sjön än förra gången men fullt acceptabelt.

"Ja, jag vet att jag blev lurad. Men du behöver väl inte glo så förbaskat ändå?"

Denna gång hade jag med alla attiraljer ut på sjön. Förutom en handduk....Man kan tydligen inte komma ihåg allt?
Det blir tämligen kyligt om fingrarna av att hantera fisk vid den här tiden på året!
Fisket var något svårare än förra gången och vattentempen varierade betydligt mer. Från 3,8 grader till 5,5. Gösarna valde området med varmare vatten och detsamma gjorde jag.
Hade ganska många ekon att fiska på men de flesta valde helt enkelt att superdissa mina försök.

Men en och annan lyckades jag lura ändå :-)

Gösarna gick högt i vattnet och simmade undan för båten. Jagade ett eko som gick på tre meter ett bra tag. Körde på det flera gånger men fick ingen ren träff. Höger sa sidescanen, om och om igen. När jag väl lyckades få in en bra träff, ratade den jiggen totalt och jag lät den vara ifred. Plotterspåret visade att jag följt ekot i nästan 100 meter! Då är det inte helt lätt....

Observerade flera skuggekon som gick väldigt grunt. Sidescanen visade på bättre fisk men jag fick aldrig in dom på ekolodet. Plötsligt gled jag ändå över ett av ekona....Och det var stoort!
Kastade snabbt i ett godipapper i sjön för att visa platsen och körde upp mot vinden.
Vände runt båten, riktade in den mot godispappret och slog av motorn. Vinden förde mig långsamt mot platsen. Tyst som en ninja.....Eller ja, som en ninja i för stora gummistövlar kanske.
Och tamejfan! Lyckades komma rakt över fisken och lät jiggen långsamt falla ner.
Hugget var brutalt! Och i mothugget kom tafsen över vattenytan, så grunt gick fisken. En välmatad gös, klart över 5-kilos strecket bröt ytan i ett våldsamt plask som stänkte ner mig totalt.
Sen släppte jiggen.....Sen blev det bara tomt.....

Dagens klart häftigaste hugg! Brutalt så nära ytan att jag fortfarande såg tafsen som är 60 cm lång.

Testade den här metoden på några fler ekon men det gick inget bra kan jag säga.
Hade bestämt mig att inte fiska längre än till klockan 15.00, kanske till 16. Eftersom den förra turen gav kroppen såpass med stryk. Men klockan gick och först 18.30 plockade jag ihop....Typiskt.
Ändå nöjd med dagen. Gösarna är på bettet även om jag bommade eller tappade fler än jag fick upp. De två största slet sig precis vid båtkanten.
Dröjer nog inte alltför länge innan nästa tur :-)
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar