onsdag 19 juni 2013

Uppgradering av givarhållaren

När jag plockade lite bland jigglådorna en kväll så fick jag se min tving från Jula som jag och Micke skaffade förra året i hopp om att dom skulle bli perfekta som givar hållare.


Men efter Mickes försök att få till sin tving utan att direkt få den stabil.

http://www.fiskebroder.blogspot.se/2012/06/halleluja.html
http://www.fiskebroder.blogspot.se/2012/08/uppfoljning-av-givarhallaren.html
http://www.fiskebroder.blogspot.se/2012/09/annu-mera-givarhallare.html

Så gav han upp ide'n och la sin i skrotlådan, eller rättare sagt så skaffade han sej en riktigt fin hållare från Jocke på Z-Bait .
Men nu så dammade jag av min tving för jag tyckte att det måste ju gå att få den ok på något vis.
Efter lite fundering och rotande i skrotlådor så kom jag på en ide som borde gå och det fungerade väldigt bra.
En vingskruv och en liten metallbit var det enda som jag behövde.


Metallbiten som i detta fall är någon form av aluminium.
5 mm tjock, 16 mm bred och 30 mm lång.
Sen så filade jag ner alla kanter och hörn så dom blev släta. Den ena änden slipade jag ner till en liten kilform så blir till nederdelen av anordningen.
Jag borrade ett hål i mitten, eller om man har så dåligt ögonmått som jag så ser ni att det inte behöver vara i mitten men det ska väl synas att det inte är fabriksgjort =)
Sen så fixade jag gängor med en gängtapp.


Sen så borrade jag ett hål i hållaren mitt emot själva spärren, lite större än vad vingskruven var så den kan röra sej lite.
Pilla in metallbiten med kilformen neråt och skruva fast vingskruven, jag satte även en stoppmutter på skruven (är inte med på bild) för förhindra att den gängar upp sej under transport mm


När man sen skjuter in själva givarskenan i hållaren så ser man till att metallbiten hamnar på insidan skenan, den glider på riktigt bra tack vare kilformen jag slipade i biten.
När man använder den sen så är det bara att skicka ner givaren och skruva till vingskruven så sitter den som berget.


Igår eftermiddag så var jag ute ett par timmar för att testa och se om allt fungerade.
 Jag skruvade på "tvingen" på ett provisoriskt relingfäste som inte var så jättebra men med ett par tvingar så gick det också "Don't underestimate the power of the,,,,,Tving" =)
Själva givaranordningen blev riktigt stabil och bra, så nu är det bara för mej att hitta ett bra fäste mellan båt och anordningen också.
Jag ska visserligen ha två givarhållare men den andra blir nog till att kontakta Jocke på Z-Bait och köpa en av han för den han gör är riktigt jäkla bra.


Och när jag ändå var ute så kunde jag ju inte låta bli att blöta en jigg också.
Det blev 8st sånna här sötnosar med 3,5kg i topp innan jag plockade ihop och åkte hem.
//Mattias


2 kommentarer:

  1. Hej Mattias, såg fint ut det där! Ska svinga lite fluga under midsommar i Dalarna sen är planen att besöka Gästrikland och blöta jigg efter sådana där sötnosar som ovan sen käre fiskebroder får vi se till och få till några långpass i varandras sällskap?! Glad midsommar önskar "Hajen" :)

    SvaraRadera
  2. Tjenare Hajen!
    Ja den funkade kanonbra iaf under det första passet, jag ska ut nu i eftermiddag och testa lite till.
    Vi får försöka få ihop något pass tillsammans under sommaren =)
    /Mattias

    SvaraRadera