lördag 1 juni 2013

Hälsningar från Kina!

 Även om det inte blir nåt eget fiske när man är ute på en arbetsresa såhär, betyder inte det att tankarna inte handlar om fiske ändå.
Har besökt ett akvarium i Shanghai som verkligen är sevärt.
En otrolig mängd olika arter kan beskådas i väldigt snygga akvarium som på flera ställen även går över huvudet på besökarna.
Det går t.o.m. ner en rulltrappa genom ett av akvarierna!
 Det är inte helt lätt att fota genom glas i dåligt ljus utan att få med reflexer.
Men ibland blir det riktigt häftiga bilder ändå :-)

Jag är övertygad om att vårt ismete hade blivit betydligt bättre med lite mer färgranna betesfiskar!
Självklart drar andra fiskare till sig mitt intresse.
Trots språksvårigheter kommer man faktiskt ganska långt med teckenspråk.
Många använder sig av ganska modern utrustning.
Det nappade dåligt den här dagen men de lyckades ändå fånga en del.
Tre eller fyra lyspärlor och två små enkelkrokar som ett degliknande bete bakades runt användes.
Vad fiskarna heter har jag inte en aning om men de var väldigt lika våra egna löjor.
Både i storlek och utseende.
De här rensar man sen ur inälvorna på och steker hela, med huvud och allt. Ska visst vara riktigt gott.....men det tvivlar jag på.

Kina är ett land som ger många, mäktiga, underliga och vansinniga intryck.
Men en sak som stör mig ordentligt är tillgången till Internet, eller rättare sagt censureringen.
I Shanghai har man tillgång till allt på nätet.
Men där jag jobbar kommer jag inte åt en enda blogg.
Hemsidor är OK men bloggar är omöjligt, klart störande.

Fiska på ordentligt alla där hemma!
Jag ska göra mitt bästa för att försöka följa er från den här sidan av världen.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar