tisdag 21 maj 2013

Provfiske med Forshaga-elever

Som jag tidigare nämnt pågår det ett gösprojekt i Värmeln och till sin hjälp har man Sportfiskeakademin i Forshaga.
Idag var det dags för ett provfiske i hopp om att kunna luska ut vart gösen leker....om den nu leker i Värmeln vill säga.
Självklart "tvingade" jag mig till att få delta i provfisket!
Full fart på morgonkvisten!
Både humör och fiskesug var på topp.
Med lite samarbete fick vi i alla båtarna från den lite enklare rampen.
En del kom sjövägen istället....
Och en del hade t.o.m en extra båt med sig. Det är service det!
Var tvungen att ta med en bild på N. Värmelns FVOF nyförvärv oxå.

Tiotalet båtar spred ut sig över sjön och letade eventuella lekplatser.
Det provfiskades även vid vasarna som lades ut i fjol. Men resultatet var klent, väldigt klent.
Här är killen som var l i t e duktigare än oss andra.
Han fick nämligen dagens enda gös!
Jo ni läste rätt. En enda ynka liten gös var resultatet av det omfattande provfisket.
Det är inte bra....

När jag inte fann nån fisk på vare sig grunt eller i branterna, ägnade jag ett par timmar åt pelagiskt fiske istället. Men trots att jag körde över ganska stora sträckor såg jag inte ett eko som var värt att släppa på.
Inte ett enda!
Abborrarna däremot var ordentligt på hugget och ett flertal kom upp i båtarna.
Själv fick jag 5, ganska skapliga. Ingen över kilot, den största vägde 750 gram.
Så tyvärr blev vi inte klokare efter den här dagens provfiske.
Men vi hade det åtminstone trevligt!
Tjipp//Micke

3 kommentarer:

  1. Tyvärr kan väl detta vara ett tecken på att försöken med att plantera in gös i Värmeln inte fungerar. Risken är att det blir fråga om rent put-and-take fiske. Kanske är det viktigare att satsa på det som redan finns: abborre, gädda och öring. Jag vet att mycket har gjorts för öringen redan, men frågan är om inte än mer pengar borde satsas där. Kul att det gör en riktig inventering i alla fall och kanske ser det helt annorlunda ut vid nästa testfiske, vem vet. Tack för att du tar dig tid och rapporterar om detta Micke.
    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Hejsan Andreas.
    Det har funnits gös i Värmeln under en lång, lång tid men stammen har minskat under senare år. Därför har utsättningar gjorts som hittills kostat stora summor och utan att gösen verkar orka komma tillbaka.
    Det här gösprojektet man nu utför ska ge två svar: Leker gösen i Värmeln? Är det nån idé att fortsätta utsättningarna?
    Om inte gösen leker och fortplantar sig naturligt kommer även utsättningarna att upphöra.
    Så vi får helt enkelt vänta och se vad projektet kommer att visa. Att satsningen på öringen kommer att fortsätta är redan klart.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  3. Forshaga har varit här ytterliggare en dag,denna dag var det betydligt bättre fart på gösarna,flera fina ekon observerades flertalet bomhugg och framförallt 4 granna gösar kom upp i båtarna.../Pepa

    SvaraRadera