söndag 5 maj 2013

Göspremiär:-)

Fick ett infall i går kväll och blev plötsligt väldigt fiskesugen.
Det är ju inte vanligt....
Rafsade ihop det mesta av vertikalfiskegrejorna, det sista fick hämtas hos farsan i morse och begav mig till sjön.
Farsan smittades av min fiskeiver och hängde också på.
Båtarna i plurret!
Farsan har varit ute förut men min båt är fortfarande täckt av vinterdammet.
Efter fyra drag hostade 30-hästaren igång i ett härligt "väldoftande" moln av tvåtaktsrök. Ingen service har hunnits med, det fick gå ändå.
Även trailern rullade snällt med utan kärvande bromsar och med fungerande ljus.
Det är lättvindigt ibland :-)

Efter en stunds letande hittade jag en kant där vattnet var ca två grader varmare. Runt 7 grader medan det var ca 5 på de första ställena.
Å gösen var verkligen igång!
Inte för att de nappade som vansinniga utan för att de jagade aktivt högt upp i vattnet.
Ekona gick på 2-4 meter under båten. Ett djup som faktiskt kan ställa till det.
Kör man ekolodet på 200 kHz är en regel att bredden på givarens "kon" är ca 1/3 av djupet.
Går gösarna då på tre meter har man alltså bara en meter bred sökkon att lyckas få in en bild av gösen på.
Chansen är alltså ganska minimal att du mitt ute på en stor sjö ska få en bra träff på ett göseko.
Tänk på det ni som tycker att ekolodsfiske är fusk....

Hursomhelst....jag lyckades ändå få in flera träffar på lodet men antingen slarvade jag bort ekona i den byiga vinden eller så skyggade de för båten.
Också en nackdel när de går så grunt.
Släppte på ett riktigt bra eko och en gös runt 4 kg klev på så det dammade i grejerna.
Tyvärr släppte den invid båtkanten precis när jag skulle säkra den med ett gälgrepp så det blev inga bilder.
Även en gös som gick två meter under ytan högg villigt men nöjde sig med att knyta jiggen till en rosett innan den klev av.
Vinden friskade i och jag avslutade dagen med att lura två mindre gösar på bottendunk.
Så fångsmässigt kanske inte dagen var så bra men jag är väldigt nöjd ändå.
Grejerna funkar och gösfisket är igång!
Tjipp//Micke

3 kommentarer:

  1. snyggt jobbat, vilket vatten blev det premier i? och vilken jigg/ färg var hetast om man får fråga.
    mvh Erik

    SvaraRadera
  2. Hejsan Erik.
    Sjöns namn behåller jag för mig själv, av hänsyn till de andra som fiskar där och till de som en gång har tipsat oss om vattnet.
    Hoppas du har förståelse för det.
    Jiggen bjuder jag däremot gärna på!
    Berkley Ripple Minnow i färgen "Copper" var klart bäst.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag vet att du nämnt Värmeln i några inlägg tidigare.
    Jag är från trakterna (Karlstad) och tänkte prova min lycka, har du några knep eller tips för en nyfiken men nybliven gösfiskare? (Jag fiskar väldigt mycket annars men inte just efter gös, så har du andra fisketips om sjön är det välkommet! :))
    Jag har inte tillgång till varken ekolod eller båt. Men båt ska jag se om det går att hyra.

    Tacksam för svar.
    Mvh Johan H
    johanhasslevall@gmail.com

    SvaraRadera