söndag 28 april 2013

Vänern-premiär igår :-)

Förväntningarna var höga inför gårdagens premiär på vårt kära innanhav.
Att det var alldeles för länge sen jag trollade efter blankfisk märktes väl på utrustningen som var spridd överallt i hemmet!
Men efter att ha vänt upp och ner på halva förrådet lyckades jag i alla fall få ihop lite grejer.
Vi rampade i Ekenäs och det var full fart i hamnen trots den tidiga morgonen.
Dagens fiskebåt!
Jag gastade i Per-Erik "Pepa" Sjökvists Ockelbo. Trevliga båtar det där.
Vi skulle köra med plastbeten i lite högre hastighet.
Medan Martin och brorsan skulle köra 100% löja.
Två båtar....två olika taktiker. Sånt är alltid intressant.
Det blåste ganska bra på morgonen. Lite väl mycket för min smak faktiskt.
Vi hade krångel med både trassel och en aningens sjösjuka.
Men frampå förmiddagen lugnade det ner sig och på eftermiddagen blev det helt bleke och vi njöt för fullt i solen.
Det nappade ganska bra men fiskarna vi fick var små, väldigt små.
Rapporter via VHF:en skvallrade oxå om mycket småfisk. Men i Martins båt kom det upp lite större....
Hmm...tog ett snabbt beslut. Hade smugit med mig lite löjtackel och skickade ut några löjor.
Men nu blev min ringrostighet pinsamt uppenbar!
Jag hade stoora problem med att trimma in löjorna till den perfekta gången.
Iofs körde vi lite för snabbt men VK-skallarna brukar funka ändå.
Trots att jag inte blev nöjd med gången lät jag ändå löjorna glida ut utmed planerboardslinan.
Ett stort misstag....tror man inte på grejorna ska man inte fiska med dom!
Kapten Pepa har full koll.
Eller så ber han till fiskegudarna?
Bland 8 för små fiskar lyckades vi få en knappt godkänd på 64 cm.
Utöver det hade vi nån tappad och en gädda. Det var framförallt pluggar i färgerna 737 och 531 som stod för fångsterna.
Mina löjor gav inte ett hugg, inte ens en misstänkt nafsning. Det får nog bli lite övning här....
Martin och brorsan fick 5 godkända, inga trofeér men i alla fall godkända och bara 4 för små.
Så det blev alltså bevisat än en gång: Löja lockar större fisk!
Om det inte är jag som tacklar dom alltså:-(
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar