fredag 5 oktober 2012

Ibland blir det fel



Västra Silen igen.....
Idag hade jag en plan, ett uppdrag. Jag skulle fånga regnbåge på 4 olika metoder.
Mete, spinnfiske, vertikaljigg och trolling.
Mötte Bengt Norman på väg till rampen. Han hade tvingats parkera bilen långt bort. Det var totalt kaos med bilar och trailer vid rampen. Knökfullt överallt.
Svängde ner till Silver Lake campingen för att köpa fiskekort men möttes av en låst dörr.
Ringde ett nummer som stod på dörren och fick reda på att de var på väg men jag fick vänta en halvtimme.
Däremot fick jag gärna sjösätta från deras badstrand.
Perfekt...Tack Silver Lake.

Klockan hade hunnit bli 10.30 när jag kunde skicka ut min räkförsedda metkrok i vattnet.
Saknar ett riktigt kastflöte så jag släppte ut lina medan jag sakta förflyttade mig med elmotorn.
Flötet guppade fridfullt i ytan och jag bara väntade på att få se det dyka.
Regnbågarna var riktigt aktiva idag och det hoppade fisk överallt.
Under tiden testade jag att kasta med lite olika spinnare men ......inte ett napp.
Bytte till olika små skedar......men det gick inget bättre det heller.
Testade t.o.m en popper!
Båtarna runt omkring drog fisk på fisk men mina grejer rördes inte alls.
Började bli lite jobbigt nu.....
Justerade tafslängden på metet ett par gånger och spetsade till slut kroken med både en räka och en fet daggmask.
Nu fick jag iaf två bomhugg, alltid något.
Bredvid mig låg en Linder-båt med två killar i som hade napp i var och varannat kast, men inte jag.
Började tuffa iväg lite sakta med elmotorn med flötet släpande efter båten. Samtidigt hade jag vertikalspöt i handen och släppte på de få ekona jag såg i det området jag var i.
De flesta ekona gick i ytan och var omöjliga att släppa på men några gick på fina sex meter.
Provade alla möjliga jiggar men inget verkade intressera regnbågarna det minsta.
Dumma fiskar.....
Plötsligt skrek det till i haspelrullen på mete-spöt.
Det hann tömma rullen på all flätlina och börja gå på backingen inan jag fick stopp på den. En otroligt pigg 3-kilos båge gav mig en fruktansvärt rolig fight på mitt ganska lätta haspelspö.
Sånt här är beroendeframkallande!
Körde ett tag till med mitt "slowtrolling-mete" utan nån mer kontakt.
Klockan hade nu hunnit bli 13.30 och trollinggrejerna plockades fram.
Nu fick det va slut på fjollfisket!

Dagens bästa bete: Trout Runner, helt oblyad i ytan.

Hade bara två trollingspön med mig.
Trout Runnern på ena spöt och en blå Apex-kopia på det andra.
Runnern gav tre bågar under den timmen jag hann köra.
Sambon ringde.....Hon hade blivit påkörd. En annan bil hade backat in i hennes.
Men det värsta var att äldsta dottern stod emellan bilarna. Hon blev alltså fastklämd!
Rev allt snabbt och kastade mig hem. Aldrig har den 1,5 timme hemresan tar känts så lång.
Men det gick bra med dottern. Inget brutet eller söndermosat.
Blåslagen och öm i ena benet och höften men lyckligtvis inget allvarligt.

Vissa dagar blir det helt enkelt fel.....
Tjipp//Micke

2 kommentarer:

  1. Håll koll på detta med dottern, se till att det blev anmält till läkare. Fiskeresultat kan vara oviktigt i dessa sammanhang.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Björn.
    Jodå, vi har koll på allt. Hon mår förvånansvärt bra, bara lite öm och stel. Hade en osannolik tur.
    Fisket kommer helt klart i andra hand i såna här lägen.
    Mvh Micke

    SvaraRadera