torsdag 31 maj 2012

Mera dumma ideér

Min första "riktiga" wobbler!
En Swim Whizz....en nästan magisk wobbler om man skulle tro fiskereportagen man slukade med hull och hår.
Köpte den under en tur till Stockholm och suget att få testa den i vattnet var stort.
Redan samma kväll vi kom hem åkte jag ner till sjön för att prova den.
I tredje kastet blev det bottennapp....hur jag än drog och lirkade satt den fast.
På den här tiden saknade jag båt, stod alltså på land och fiskade. Det var en tidig vårkväll och vattnet var isande kallt + att botten i viken jag var i är rejält dyig.
Att vada var jag inte direkt jättesugen på :(
Men vad skulle jag göra?
Wobblern var dyr och att få tag i en liknande var nästan omöjligt i mina hemtrakter, då vill säga.
På den tiden var det inte bara att surfa ut på nätet och beställa en ny.....
Ja, alla ni under 25, det fanns en sån tid och nej det var inte på stenåldern. Inte riktigt i alla fall.

Så jag kapade helt enkelt linan (nylon givetvis) och band fast den i ett träd.
Dagen efter åkte jag till närmsta leksaksaffär och köpte den billigaste uppblåsbara gummibåten de hade.
Den var åtminstone något billigare än wobblern.
Snabbt till sjön, innan nån upptäckte min lina och snodde min Swim Whizz. Blåste upp båten och kom ut på vattnet med en rejäl benspark.
Men...antingen blåste jag upp båten för dåligt.....eller så var den bara avsedd för just barn.
En fullvuxen karl klarade den iaf dåligt.
Båten vek sig, för och akter stod rakt upp i luften och vatten började sippra in på mitten.
Nu var det bråttom!
Men rejäla årtag följde jag linan ut till wobblern och lyckades faktiskt lirka loss den.
Lyckan var fullständig!
Blöt och kall men jag hade fått tillbaka mitt bete och barnen var överförtjusta för att pappa köpt en sån fin båt till dom :)
Min första djuprigg.....givetvis hemmagjord och funkade sådär.
Saknade helt broms utan låstes med en skruv som stoppade mot fästet. Saknade även linräknare men det hade jag på rullen så det var bara att se på den.
Nu skulle jag fiska som de stora pojkarna!
Minns en gång när båten precis passerat en grundtopp.
Det otroligt lyxiga ekolodet Eagle 128, tecknade fisk precis i branten och jag skulle sänka ner "riggen".
Rullen frikopplades och skruven lyftes bort medan jag vevade ner sänket mot de "stora fiskarna".
Plötsligt nappade det!
Det skrek i den frikopplade rullens knarr, jag greppade spöt, slog till veven och gjorde mothugget.
Det var en stark fisk som absolut inte ville ge sig.
Vinden tog tag i min 4-meters eka och jag fick stå upp och drilla samtidigt som motorn styrdes med ena foten.
Hade även två spön med paravaner ute så det var inte bara att slå igen.
Plötsligt kränger båten till så häftigt och börjar svänga runt så jag nästan ramlar i vattnet.
I villervallan hade jag glömt djupriggen.....skruven som låste fast den låg på durken och riggen hade matat ut all wire. Sänket satt fast i botten.
Nuuuu började det bli jobbigt!
Min 2-hästare saknade friläge så den fick jag stänga av. Ner med spöt i en spöhållare och snabbt in med sidospöna.
Vinden vred båten, det knakade i djupriggen och wiren var spänd som en fiolsträng.
Jag lyckades drilla in fisken....som gett mig en ordentlig kamp och som jag var övertygad om var en 10+.
Gissa min besvikelse när jag får upp en 3-kilos gädda som snurrat in sig flera varv i linan och kommer som en propeller i vattnet.
Allt slit för den här!
Djupriggen höll...båten höll....kolla bilden så förstår ni varför.
Jag använde en så grov wire så man antagligen kunde bärga en Finlandsfärja med den!
Vevade in wiren tills jag var rakt ovanför sänket, startade motorn och lyckades få loss blyklumpen.
Det var tur det.
Några helger efteråt fångade jag en öring på 5,5 kg via den här djupriggen!
Tjipp//Micke

1. Man blir lite nostalgisk. har också egentillverkade djupriggar från slutet av 80talet. där jag bodde fanns inga affärer som kunde tänka sig att ta hem såna grejor. jag gjorde rullen så att varje vevvarv var 50 centimeter. designad utifrån en gammal amreikansk fiskekatalog. fiskar fortf med den i bland :)
    mvh
    Janne
    Team Trollingman

2. haha, underbar läsning.

Första djupriggen jag testade var oxå hembyggd, bestod av en blyklump som vi fann nere vid skroten vid "Bangladesh" och ett flaggstångs-snöre med en ögla varje meter. På insidan ekan satt det en krok så man bara krokade i rätt nummer på öglan så fick man rätt antal meter ner. Linutlösaren var självklart en ombyggd klädnypa =)

3. Snacka om klassisk wobbler. Just den modellen och färgen har gett störst och flest trollinggösar för mig genom åren!

4. Visst är det lite speciellt när det nappar på nåt man byggt själv?
    Här har jag full förståelse för flugbindarna och wobblersnidarna.
    Trollingman: Trevlig blogg!
    Lindh: Vi har kommit upp oss litegrann:)
    Mattias: Har faktiskt inte testat den på gös, hm...