söndag 27 november 2011

Vi tittar på ismetespön

Det blir nog vinter även i år.
Skönt med en mild höst iofs men jag längtar faktiskt lite till ismetet.
Tänk er själva en solig dag med -5 grader....ljuset blixtrar i den kritvita snön.
Du sitter tillsammans med ett par goda vänner vid brasan och grillar korv, ljuger och bara myser.
Plötsligt plingar det till! En vippa slår upp och det skriker i rullens knarr.
Du reser dig, spiller ut kaffet i knät, halkar och ramlar nästan på väg till hålet. Greppar spöt, spänner upp och mothugget sitter. Pulsen är hög och andningen flämtande efter språngmarschen. Det var ju självklart spöt längst bort det nappade på.
Tunggung under isen och när du ser huvudet i hålet kommer du på att verktyg och fångstmatta ligger kvar vid brasan....
Ismetet har förkortat våra vintrar rejält.
Det är ett förhållandevis enkelt och billigt nöje. Det finns chans till stor fisk och det är ett socialt fiske. Ta med ett gäng kompisar, sprid spöna och tänd en brasa i mitten.
Bättre blir det inte!

Mr. Gädda är oslagbar även på isen!
Förra vintern innebar ett genombrott i ismetet för oss. Vi började nämligen få gös.
Flera fina gösar och gäddor hälsade på oss. Även några kilosabborrar.
Hur kul som helst!
I våras utlovade jag en recension om ismetespön.
Så vi tar oss en titt helt enkelt:

Förra vintern använde jag mig av 4 olika spön. Enda sättet att hitta en favorit även om arsenalen ser lite "hopplockad" ut men det skiter jag i.
Samtliga spön är 4 fot (120 cm) och försedda med 5 ringar/spö.

Kinetic Rauma Red: En färgglad sak, röd klinga med blått handtag i foam. Ringarna är rejält tilltagna i storlek och det här spöt går även att användas med en haspelrulle.
Det är väl egentligen inget fel på det spöt men det saknar totalt känsla. Iofs är det svårt med känsligheten på så korta spön men det "följer" fisken dåligt.
När fisken knycker sprätter det mest och det blir ofta löslina vilket kan resultera i tappad fisk.
Rullfästet känns heller inte riktigt stabilt, man får ofta dra till lite då och då.
Inget spö jag rekommenderar.
Säljs bl.a. av http://www.sportfiskaren.nu

Stoxdal TNT Pilker: Mitt billigaste spö som jag måste säga överraskar.
Det är ett enkelt spö i sitt utförande men ett alldeles utmärkt sådant. Mitt är medium-klassat och alldeles lagomt styvt för både gös och gäddfiske, även om det känns lite "toppigt" ibland.
Men det hade gärna fått vara lite större ringar då det lätt blir isbildning i dom.
Har även ett 3-fotare (90 cm) av den här sorten och det har blivit lite av en favorit.
Ett såpass bra spö och som kostar under hundralappen måste bara rekommenderas!
Kan köpas på http://www.miekofishing.se

Kunnan Ice Miracle: Inget dåligt namn på ett ismetespö!
Det är inget dåligt spö heller. Väldigt snyggt med dekorativa krysslindningar och homogen topp.
Här är första ringen bra i diameter men resten hade gärna fått vara lite större.
Att drilla fisk på det här är en ren fröjd. Håll bara stilla så pumpar spöt musten ur fisken!
Hela klingan jobbar och följer fiskens rörelser perfekt.
Kan upplevas lite styvt vid mindre fiskar kanske men det har en härlig ryggrad.
Favvo-spöt nr: 1!
Säljs till ett riktigt bra pris här: http://www.ofc.nu
Jag köpte mitt på Arvika Fiskecenter.....kan ju säga att jag fick ge en hel del mer:(

Till sist, Daiwa Dynasty: Mitt snyggaste spö....mitt dyraste spö.....mitt mest hatade spö!
Det vilar nämligen en förbannelse över det här spöt. Man får inte fisk på det.
Vet inte hur många turer det varit med nu....inte ett napp.....eller jo förresten en tappad fisk.
Så jag kan helt enkelt inte beskriva drillningsegenskaperna!
Men faktum är att det är ett vackert spö med genomskinlig blå klinga. Korkhandtag och screw-down fäste.
Bra storlek på ringarna, lagomt långt bakhandtag och full aktion i klingan.
Har stora förväntningar på det här spöt eftersom det blev testvinnare förra vintern.
Spöt säljs även under namnet Jupiter men har då foam-handtag istället för korken och priset dras av ca en hundring.
Det blir alltså ett mycket prisvärt alternativ.
http://www.cykelochfiskecenter.se
Vinterns stora mål: Det här spöt ska drilla storgösar!


Daiwa till vänster och Kunnan-spöt.
Notera den smäckra klingan på Daiwat.


Stoxdal och Kinetic. Observera den stora första-ringen på Kineticen vilket möjliggör användande av både multi eller haspelrulle.
Ni ser även Stoxdal-spöt alldeles för små ringar.


På ismete-spön får gärna toppöglorna vara stora så att inte linan fryser fast direkt.
Stoxdal vs Kinetic. Den största mot den minsta.


Här blir det ingen bra jämförelse på öglorna. Värdelös fotograf.....
Men faktum är att Kunnans ringar är lika små som Stoxdalens medan Daiwans är helt ok.
Men kolla vilka snygga klingor!


Även en titt på första öglan visar stora skillnader.
Men tänk även på en sak, alla spöna har keramiska ringar förutom Kinetic. Så ni som föredrar flätlina bör vara observanta på detta.
Däremot tål ju Kinetics bra mycket mer stryk.
Men vad är det här.....röda trekrokar på tacklen?
Ajajaj, här råkar det avslöjas hemligheter.....


En titt på de bakre handtagen. Längden på dessa är ju en smaksak, själv föredrar jag lite kortare som Daiwans korkhandtag är. Kunnans längst till höger är lite i längsta laget.
Kinetics blå är för smalt och halkigt.

Det här var alltså spöna som användes av mig i vintras. Får se om det blir inköp av några nya, det är ju som sagt ganska billiga saker.
Mattias använder sig av några som heter Kinetic Siku....nånting. Supersköna, snygga spön med bl.a. delade bakhandtag. Men tyvärr har dessa utgått ur sortimentet.

Rullarna har även det varit en salig blandning. Allt från billigare sk. ismeterullar (Wiggler som blivit skrot) till trollingrullarna.
Vi vill gärna ha rullar med knarrfunktion. Rullarna ligger då på isen frikopplade och knarren förhindrar skatbon när fisket tar betet. Men knarren får inte vara för trög, speciellt inte i "starten".
Mattias körde i vintars med några rullar som heter Codex. Bra storlek och knarr men jag vet inte om de går att få tag på längre.
På mina spön sitter det mestadels Okuma 20 som pensionerats från trollingfisket.
Räkneverk och en knarr som startar lätt utan motstånd gör dom till bra rullar i sammanhanget. Har även testat en av mina Daiwa SG-rullar men de har en alldeles för trög knarr.
Men jag skulle gärna vilja få tag på lite mindre och smidigare rullar än Okumorna.
Vi får se vad vi hittar på....tips emottages tacksamt.
Avslutar med ett litet tips för de som fiskar utan räkneverk på rullarna:
Vi har mätt upp en meter på våra spön, från toppöglan till en markering på spöt.
Då är det väldigt enkelt att dra ut linan till markeringen och på så vis hålla koll på antal meter.
Om det är snö på isen är det smidigt att skriva vilket djup du fiskar på i snön bredvid hålet.
Då är det lätt att hitta tillbaka till samma djup efter ett napp.
Tjipp//Micke















7 kommentarer:

  1. Levande mört ersätts med avlivad mört ? eller

    SvaraRadera
  2. Tack för fin info ang ismetespöna. Funderar själv på att byta. Ser att ofc har två varianter på sitt Kunnan spö. Är det det grövre av deras två ni använt? Verkar vara ett just spö för pengarna.
    // Mats

    SvaraRadera
  3. Hejsan på er!
    Matsan: Det är medium modellen jag har. Är inget större fan av för stela spön. Men om du bara får 10+++ kan nog det styvare spöt vara bra.
    Anonym: Vi använder redan död betesfisk i mycket av vårt fiske. Men även levande.
    Får se vart debatten om betesfisk tar vägen. Men en sak är säker: Får vi bara använda dött bete lär det bli svårare att få fisk!
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  4. Intressant "artikel" som alltid.
    Jag har Stoxdal 90cm gula som favorit, Billiga och sköna att drilla med.
    Var och hämtade ett gäng till under veckan inför vinters ismete.

    SvaraRadera
  5. Du missa ju dom bästa spöna Micke, Tica Bela Ice. Skönaste spöna jag testat iaf. Har ju Normarks Red Pilker också men dom blir lite för styva för min smak. DU får testa ett par Tica om det blir is någon gång ;)

    SvaraRadera
  6. Tjena Snobben.
    Testar gärna dina Tica-spön!
    Det är ju oxå ett spö som många tycker om men har tyvärr inte testat dom själv. Även BFT spöna vore kul att få känna på.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  7. Har använt spön med liten första ögla med mina haspelrullar och har hittills inte stött på några problem. Stoxdals TNT pilker funkar utmärkt.

    SvaraRadera