lördag 14 augusti 2021

Crescent Sniper - Båten är klar!

Äntligen dags att visa upp det färdiga resultatet från båtbygget som verkligen spårade ur!
Min Crescent Sniper blev egentligen klar redan i början på förra sommaren och det har blivit ett antal lyckade fisketurer med den. 

Målet var att få till en vettig sportfiskebåt i ett mindre format som ändå erbjuder gott om utrymme för både fiskare och utrustning. 
Original finns ju bara 2 stuvfack i dessa båtar och en mittoft som mest är i vägen. Nu finns hela 11 olika förvaringsmöjligheter vilket underlättar mycket för oss fiskare som envisas med att dra med sig halva bohaget på varje fisketur....

Som motor valdes en Evinrude E-Tec 30 hk. Med både elstart och eltilt är det här en mycket behaglig motor att köra. Fartresurserna räcket gott och väl till en sådan här liten båt och motorn är snål på bränsle. Däremot gillar jag inte riktigt planingströskeln och gångläget på båten med den här motorn.
Jag byggde akterspegeln 51 cm hög vilket är standard för långriggade motorer. 
Men tyvärr har E-Tecen en lite kort rigg vilket gör att antikavitationsplattan hamnar precis i jämnhöjd med skrovets lägsta punkt. På många båtar funkar detta bra men jag hade nog velat ha motorn ett snäpp längre ned. Även max intrimmad suger propellern luft i skarpa svängar och det går heller inte att trimma ned fören tillräckligt för att klyva vågorna.
Så här måste jag fundera ut en lösning i framtiden.

Fram valde jag en Motorguide XI5.
Ett val jag är mycket nöjd med efter att annars bara kört Minn Kota PD.
Det enda jag saknar med Motorguiden är en display på handkontrollen som visar vilket läge man valt och vilken "växel" man har. Annars en mycket bra motor hittills!

Min lilla "hylla" på båtens vänstra sida är guld värd.
En perfekt plats för ekoloden och mycket yta att lägga upp beten på.
Både ekoloden och givaren på sidan sitter monterade i ett skensystem som gör allt enkelt justerbart. 

Minimal aktertoft som ändå räcker till.
Vattentätt fack för kameran och liknande till vänster och startbatteriet till höger. En 12 liters bensintank ryms under luckan i mitten.

När jag är ute ensam lyfter jag bort den främre stolen vilket ger väldigt gott om utrymme.
Det låga kastdäcket är mycket enkelt att kliva upp på och räcker gott och väl till i höjd eftersom båten är ganska låg från början. 

Bild över "kontoret".
Jag var rädd för att båten skulle upplevas som trång med så mycket inredning längs sidorna men det funkar faktiskt bra. Och till vertikalfisket som båten egentligen byggts för funkar den ypperligt. En skön stol och bra avstånd till ekolodsskärmen gör att timmarna bara flyger iväg när man är på sjön.

Så i det stora hela blev min Crescent Sniper precis som jag ville ha den.
Det återstår vissa förbättringar och även några nya ideér har tillkommit men det är så det ska vara. En sportfiskebåt blir ju aldrig helt klar!
Till sist.....
I den här båten är det nappgaranti. Har man varit ute och fiskat en hel dag utan att känna ett enda nafs i linan, inte ens den minsta dragning.....Då får man suga på den här hela vägen tillbaka till båtrampen.
För då har man ju i alla fall fått napp!

Tjipp//Micke
 

1 kommentar: