söndag 29 november 2020

Crescent Sniper - Del 2

Bygget fortskrider och efter beslutet om att göra hela bygget i glasfiber uppstod problemet med hur detta skulle göras på ett enkelt sätt.
Man behöver ju någonting att plasta emot men att tillverka riktiga formar för någonting som bara skulle användas en enda gång blir både dyrt och krångligt.
Men jag löste det genom att bygga tillfälliga formar i plyfa. Ungefär som att man först bygger upp inredningen och sen plastar fast allt. Fast tvärtom....
Det var alltså insidan av plyfan jag skulle plasta emot och sedan skulle plyfan brytas bort och kasseras.

Inredningen börjar ta form.
Skivor/mallar för att få en plan durk och stuvutrymme under durken i mitten av båten. Även motorbrunn/aktertoft börjar ta form.

Kastdäcket måttas in och som ni ser har jag valt ett lågt kastdäck.
Kravet var att två stycken batterier skulle få plats under kastdäcket och jag utgick från den höjden. I en sådan här liten båt kan det annars bli lite vingligt med ett högt kastdäck och den höga tyngdpunkt det innebär.
Dessutom byggs kastdäcket upp som en ram och kan enkelt höjas med en lös ovandel senare.

Det blir ganska många skivor med inredningsdetaljer som går åt i ett sånt här bygge.
Plyfaskivor kapades till som mallar och plastades sedan. Men det går inte att plasta direkt mot en träskiva då det inte går att bryta bort den sedan. 
En riktig form är ju lackerad och väldigt välvaxad innan en laminering påbörjas. Något man inte kostar på när man bygger så här.
Lösningen är att tejpa plyfaskivan med vanlig packtejp som är tillräckligt glatt för att glasfiberlaminatet sedan ska släppa. Varenda skarv i tejpen kommer att synas på det färdiga resultatet så lite finspackling behövs men väldigt mycket mindre än om man skulle bygga som vanligt. 
Man får dock se upp med den värmeutveckling som blir när glasfibern härdar. Har man otur skrynklar sig tejpen vilket syns tydligt på det färdiga resultatet. Silvertejp funkar bättre här då den inte skrynklar sig lika lätt men är givetvis dyrare. 
Ett annat sätt och som jag använde flera gånger är att göra ett ganska tunt laminat till att börja med, runt 1.5 - 2 mm. Ju mindre lager man plastar åt gången ju mindre värmeutveckling. När det härdat och passats in på sitt rätta ställe har jag plastat allt med så många lager jag velat ha samtidigt som själva inplastningen i båten skett. 
Är det däremot en bärande och viktig del i båten har jag plastat alla lager på en gång då laminatet alltid blir bättre.
 
Kastdäckets ram under uppbyggnad.
Flera tunnare skivor har laminerats och passas ihop innan allt plastas fast samtidigt som skivornas slutgiltiga tjocklek uppnås. 
Det blir ett större fack för batterierna i mitten och två mindre utmed sidorna. 
Frigolitbitarna på bilden sitter som distanser under tiden. Detta för att jag sedan har cellplast som flytmedel inbyggda i ramen. Utrymmet framför kastdäcket och mot fören har också fyllts med cellplast.

Ett lock har tillverkats över kastdäckets ram som plastas fast.
Bredden på ramens väggar är satt efter tjockleken 50 mm på cellplasten. Samtidigt blir det stabilt för luckorna med breda väggar, även om det givetvis tar på stuvfackens innerstorlek.
Hade jag gjort om det här bygget idag hade jag nog inte byggt kastdäcket så här då konstruktionen blev väl så omständig och tidskrävande att göra. Däremot blev fören på båten väldigt förstärkt mot hur den var byggd original. 

Nu kan man i alla fall börja ana hur båten kommer se ut invändigt.
Rejäla balkar har tillverkats till durken som kommer bli helt plan. Tanken var från början att ha en lucka i durken för att förvara håv och dylikt i.
Det har sedan visat sig inte fungera så bra då luckan blev för stor för att kunna öppnas på ett bra sätt då stolarna blev monterade i båten. Det går självklart att göra en mindre lucka i framtiden så vi får se vad jag hittar på. 

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar