söndag 29 mars 2020

Årets första abborrar är landade!

Igår gick startskottet för fiskeåret 2020 för min del!
Lite sent men eftersom det inte blev något vinterfiske alls i år så blev det en konstig start på året.
Fiskade ihop med Jens Byholm och Robert Klarström på ett av våra hemmavatten.

Den är inte den största men ack så efterlängtad.
Första fisken för året är alltid speciell och abborrfiske från båt så här tidigt är inget jag har jättestor erfarenhet av faktiskt.

Natten innan bjöd på minusgrader och vi fick bryta is för att komma ut till första spoten. 3 grader i ytvattnet och en besvärlig nordanvind som stundtals pressade på bra var väl inte drömscenariot för abborrfiske precis.

Men de vi fick slukade jiggarna och bjöd upp till fina fajter. Urstarka i det kalla vattnet och vi blev förvånade hur glupska de faktiskt var! Bästa jiggen för mig var en Finnshad 10 cm från Darts som abborrarna bara inhalerade.

Abborrarna var i ruskigt fin kondition och rejält feta nu innan leken.
Ett förbaskat kul fiske och även om det inte var tal på något mängdfiske kände vi oss ändå väldigt nöjda med dagen.

Dagens största abborre stod självklart Jens för.
Efter en brutal fajt där vi alla var säkra på att det var en mindre gädda, hälsade en 43:a på i båten. Både stark och tung tryckte hon vågen över kilosstrecket.

-Klarre....Du har ju mycket större snopp än mig....
-Jag vet Jens. Jag vet.

Tack o hej för den här gången!

Tjipp!
//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar