söndag 2 september 2018

Knepigt abborrfiske

Några timmars "mittpådagen" abborrfiske idag.
Mitt på dagen är detsamma som att man fiskar när fisket egentligen är som sämst. För sent för morgonens huggrusch och för tidigt för kvällsfisket.
Men ibland har man inget val och hellre några timmars trögare fiske än inget fiske alls.

Och idag var fisket knepigt...
Mitt grundbete i abborrfisket är jigg. Olika jiggar i olika storlekar och färger i och för sig men det är ändå i grund och botten en jigg jag utgår i från.
Ett bete som kan fiskas hem på en mängd olika sätt och som oftast fungerar....Men inte idag.
Idag var det endast gäddor som behagade bita i gummit.

Däremot fungerade hybridbeten alldeles lysande.
Som den på bilden. Ett bete som heter Manyfik och som varit extremt bra i sommar.
En hårt vibrerande framkropp och en stor spinnarsked i baken. En sked som dessutom börjar rotera så fort betet träffar vattnet och lockar alltså även när det sjunker. Dessutom håller sig betet kvar skapligt på det djupet du släppt ner det till under invevningen och fiskas med fördel hem som en jigg.
Ett jäkligt kul bete att fiska med som starkt rekommenderas om ni vill ha ett udda bete i lådan.
Idag var det bästa betet för mig, ända tills jag satte fast det i en vase....Suck.

Men även wobbler fungerade bra idag.
Abborren gick i mellanvattnet och steg fint även för ganska grundgående wobbler. Däremot fick jag inget på ytbeten som popper och liknande.
Trots att det inte var något superfiske var det ändå en kul dag.
Skoj att laborera med lite olika beten och den här dagen gav verkligen bevis för att man inte ska vara rädd för att experimentera. Att envist hänga sig fast på en enda metod är inte alltid det rätta.

Tack och hej från oss för den här gången!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar