måndag 21 augusti 2017

Nya vatten

Något av det roligaste som finns är att utforska nya vatten.
Gärna mindre sjöar, med lågt fisketryck och oupptäckta hemligheter....

I går var det dags för ett sådant äventyr. Ett inte okänt vatten i min närhet men en sån där sjö som bara ortsbefolkningen fiskar i. En sån där sjö som enligt "gubbarna" innehåller gäddor på nästan två meter och abborrar som slukar gräsänder och river hål i båtarna med sina taggiga ryggfenor.
Jomän....

Första problemet brukar vara att hitta en ramp.
Eller ramp och ramp. Snarare ett ställe som det med lite fantasi går att få i båten på.
Det är vid sådana här tillfällen man saknar Quintrexen. Den gick att sjösätta i princip överallt. Lindern är betydligt tyngre, speciellt i aktern och kräver därför djupare vatten.

Nästa problem brukar vara att hitta rätt bete.
Jag hade bestämt mig för pelagiskt prickskytte efter gädda. Mycket för att jag då skulle få chansen att verkligen få en bild av sjön via ekolodet.
Började med en Westin TwinTeez i färgen Pearl Jam. Den brukar vara ett säkert kort i de mest skiftande sjöarna.

När jag kom ut en bit möttes jag av enorma mängder betesfisk.
Det var stundtals alldeles fullt på skärmen av färggranna bollar och detta på stora områden över hela sjön. Sånt lovar gott.

Lyckades kroka några gäddor men ingen närmade sig två meter....
De var försiktiga och egentligen inte alls på det rätta humöret. Såg även mycket fisk som gick riktigt djupt och jag gissar på att man kan ha ett väldigt roligt gäddfiske här en dag när de stora är mer på hugget.
Hittade även flera friliggande grynnor och intressanta uddar som verkade hålla ansenliga mängder med abborrar.
Det får bli fler turer här. Men då med spinnutrustning för både gädda och abborre tror jag.

Tack o hej för den här gången!

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar