söndag 4 september 2016

Ibland blir man bara......så fantastiskt glad :-)

Det här har varit en otroligt trevlig helg.
En sån helg man bara önskade kunde vara längre.
Det började redan i fredags kväll. Några tyska vänner kom hit för en veckas fiske och ville bjuda på en grillkväll. Tyskar blandades med både Karlstads och Arvika-bor. Språk mixades mellan tyska, engelska och svenska. Ju senare kvällen blev och ju fler pilsner som hittade innanför västen desto lättare blev språkbarriärerna att övervinna. Vi bjöds på förstklassigt grillat och livsfarligt tyskt hembränt. Den var inte att leka med.....

Lördag förmiddag gick åt till att lägga farsans Crestliner på den nyinköpta trailern. Den förra blev för liten men det visste vi om redan innan båtbytet.
Trailer-bytet gick bra och det återstår endast lite finjusteringar med sidostödshjulen.
Sen skyndade jag ut på sjön.

JP och Christian fiskade på hemmavattnet.

Tillsammans med Olaf och Philip. Våra tyska vänner alltså.
De hade haft ett bra fiske på förmiddagen. Inga jättefiskar men flera abborrar runt 40 cm och flera gösar med topp på 75 cm.

Givetvis blev fisket tvärtrögt bara jag visade mig på sjön, typiskt.

Men efter flera timmars gnetande kom en kort huggperiod och alla lyckades få spöböj.
Min största abborre blev den här på 42 cm.

När jag kom hem låg ett kuvert med mitt namn på utanför ytterdörren.
Ett tjockt, ofrankerat kuvert......Vad kunde det vara?
En brevbomb? Ja man vet aldrig, inte i dessa attentats-tider. Kanske hade några "slutafiskaochplågagäddan" aktivister varit hemma? Kanske har jag hamnat på någon slags dödslista?
När jag skakade på kuvertet rasslade det. Ett välbekant ljud av rasselkulor.

Självklart rev jag upp det och blev ordentligt överraskad!
Erik Almqvist hade skickat över några beten från USA. Några superfina grodor och ett vibrationsbete med mycket rassel. Ett bete som han tog över 30 gäddor på en dag i Kanada i fjol.
Tusen tack Erik, det här gjorde mig fantastiskt glad!
Ja faktiskt riktigt rörd.

Idag fick jag med mig min sambo Anna ut på sjön.
Riktigt roligt, det är inte ofta hon kan följa med.
Strålande väder och precis lagom med vind för att bestämma driften med frontmotorn. Anna bottenvertikalade medan jag spinnfiskade. Även farsan var med i sin båt och han satsade på båtpimpel efter abborre.

Första fisken blev något överraskande en gös som tog stenhårt.

Men sedan tog gäddorna över och de var minst sagt på hugget.
Totalt demolerade mina fina abborrjiggar och jag vet inte hur många gånger jag fick knyta om skadade tafsar. Testade det nya betet från Erik och hade ett stenhårt hugg men som släppte direkt. Testade även lite större jiggar men nej.
Idag skulle det vara små jiggar som togs på droppet. Men nu vet jag hur höstens Vänern Pike Open ska vinnas. Extrem Down-Sizing är receptet. Haspelrulle, 0,13 flätlina och inga jiggar över 10 cm.
Japp, segern är klar!

Det var det hela för den här gången :-)

Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar