lördag 14 mars 2015

C&R ismetematta

Lite mer info om min C&R ismetematta.
Eftersom det har kommit in lite frågor ang min matta så kommer här en liten beskrivning om hur den fungerar.
Det började med att jag gjorde en topp till min befintliga köpematta och under testfisket under vintern så visade sej att den fungerade precis som jag ville så jag plockade fram nålen och tråden igen och sydde ihop en hel matta.
Vid napp så säkras fisken med ett gälgrepp och tack vare öppningen i mattan så kan den enkelt placeras över hålet, den inbyggda kragen går ner i hålet och skyddar fisken mot eventuella vassa iskanter, aldrig mer några stygga skavmärken på våra fiskar :)





Den skyddande kragen som går ner i hålet syns inte på bilden då den är under mattan ;)


Toppen av mattan är avtagsbar med hjälp av dubbla kardborreband då man inte behöver den när man tex har den i båten mm.


Dom dubbla kardborrebanden består av en hane och en hona så när inte toppen används så viks kardborren ihop och fästes med varandra så är dom skyddade från skräp mm.


Här är mattan i hopvikt läge och hålls ihop med ytterligare ett kardborreband i handtagen.
Så ser den ut i dagsläget, jag har ett par förändringar på gång men nu när ismetesäsongen är över så har jag inte så bråttom med det utan att jag hinner nog återkomma till nästa säsong :)
// Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar