lördag 29 mars 2014

Senil De Luxe

Äntligen båtpremiär!
Det var ju faktiskt på tiden.
Trots att man haft gott om tid på sig var man ändå dåligt förberedd. Båten helskitig efter vinterns uppehåll. Motorn kollades aldrig igenom utan jag fyllde bara i ny bensin i tanken. Motorn tackade, slurpade i sig och startade på andra rycket, otroligt.

Det var fler som passade på att fiska i det vackra vädret.
Träffade på ett par bekanta ute på sjön vilket betydde att vi var hela tre båtar som delade på vattnet. Börjar bli trångt nu....

Men strålande väder betyder minusgrader på nätterna och med noll vind betyder det is.
Ändå var vi inte på sjön förrän vid tio-tiden.
Isen innebar att vi inte kunde fiska där vi egentligen ville. Men jag och farsan bröt oss fram till en isfri del av sjön. Det kändes sådär....Ville ju helst fiska därborta, ni vet...
Nu upptäckte jag att nätverkskabeln låg kvar hemma så structurescan vara bara att glömma. Men skit samma, det har funkat med bara 2D-lod förut.
Eftersom jag var övertygad om att inte få nån fisk i den här delen av sjön, styrde jag in mot grundare vatten för att försöka få en "tröstgös". Det kan också vara vettigt att testa olika jiggar och färger på bottenfisken innan det blir skarpt läge ute på djupet.

Efter att ha testat att släppa på flera ekon med noll intresse, satte jag på en av mina nya Slimteezar. Färgen "Sweet`n Sour" i den lilla storleken, alltså 6", visade sig funka och levererade dagens första gös.
Nu visade det sig att jag även glömt min långa "avkrokningstång" hemma....
Efter den första gösen styrde jag ut mot djupet men hann inte så långt. Det visade sig att gösarna gick pelagiskt i branterna. Men inte nog med att jag glömt tång och nätverkskabel, jag hade tydligen glömt hur man tyder ett ekolod och kör båt också. Jag var minst sagt ringrostig, nästan mossig.

Nästan lika mossig som filtmattan i min båt. Vilken vansinnig idé att klä båten med filtmatta....
Måste verkligen ge den en välbehövlig tvätt nu.

Men skam den som ger sig!
Till slut lyckades jag stanna perfekt över ett eko som gick på 6 meter och den tvekade inte det minsta när Slimteezen kom farande emot den. Nu hade jag ju glömt att göra i ordning håven. Och glömt att ta fram kameran.
Då blir det såna här bilder....
Senil är bara förnamnet.

Men nu var jag igång!
Efter ett par bommade fiskar lyckades jag få en att fastna. En lång men mager fisk fick hälsa på ombord. Vikten stannade på 4,6 kg.
Det var väl inget jättetryck i firrarna idag. Men jag skulle väl heller inte vara så där jättepigg i 3,5 gradigt vatten. Eller förresten....Jo det skulle jag. Hade antagligen simmat för livet!


Men nu slog jag på stort och satte på en Slimteez 9" i färgen Pink Slider. Nu skulle de minsann få något rejält att bita i!
Men se på bilden vad som hände. Gösarna fick stora darren och störtdök som ett JAS-plan. Fisken på bilden kom jag iofs lite för nära i nedsläppet men det var flera som skyggade.
Nu hade det hunnit bli eftermiddag och isen var borta så jag kunde äntligen styra mot mina mer hemtama jaktmarker.

Men fisket blev extremt svårt framåt dagen. Gösarna steg mot 3-4 meter och skyggade vilt för både båt och jigg. Fisken på bilden bet men jag tappade den.

De flesta gick bara upp och tittade en stund innan de långsamt sjönk ner igen. Det här blev ett scenario som fortsatte resten av dagen. Lyckades få en mindre till innan jag gav upp.
Men 4 fiskar upp för mig och detsamma för farsan får ändå anses som ett bra premiär-resultat så här tidigt på året.
Men nästa gång får jag nog försöka få med mig alla grejer ut på sjön.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar