lördag 9 november 2013

Gösfiske i riktig höstrusk

Det var riktigt höstväder när båten gled ut på sjön i morse. Grått och murrigt med regnet hängande i luften. Men samtidigt var det ganska varmt med perfekta vindförhållanden för lite prickskytte.
Det verkade t.o.m som om gösarna var lika taggade som mig!
Styrde mot ett område som inte brukar hålla så mycket gös sommartid men som däremot är nära en av våra favoritplatser för ismete. Tänkte det kunde vara kul att kolla läget lite.
Å visst fanns det gös där! Å högg hårt gjorde de också!
Landade två stycken ganska snabbt. Men sen var det roliga över....
Nu var det plötsligt helt omöjligt att lura nån till hugg!
De gick upp och tittade men dök snart igen.....
En vy som många gösfiskare fått vänja sig vid.
Ni ser att jag jobbar ganska frenetiskt med jiggen. Idag var man tvungen till det. Ingen gös steg och mötte jiggen i nedsläppet idag. Utan de behövde "ryckas" igång innan de behagade visa nåt intresse.
Det här varierar från dag till dag så man får prova sig fram lite. Som tur var hade jag ganska många ekon att experimentera på idag.
Efter ett antal timmar med totalt ointresserade fiskar började de plötsligt nappa lite försiktigt igen.
Tappade tre fiskar på raken.....Inte bra för självförtroendet. Speciellt inte eftersom en av dom kändes riktigt fin.
Men jag lyckades iaf nita dit ett par innan jag kastade in handduken.
Plötsligt öppnade sig himlen och duggregnet som varit till och från blev ett ihållande störtregn samtidigt som sjön växte sig onödigt grov.
Har grejer på tork överallt i huset nu. Men det är det värt!
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar