fredag 16 november 2012

Mooohahaha.....Nytt PB

Dag 1 av min fiskehelg avklarad.
Som vanligt gick den alldeles för fort.
Planen var prickskytte på pelagiska ekon....Men de ekona var lätträknade, som vanligt.
Smågösen efter botten högg däremot ganska friskt och känslan är att man nog fått en hel del fisk om man verkligen gått in för det.
Men det gjorde inte jag.
Körde mycket båt istället och spanade efter större firrar.



Fann en ny inställning på kameran oxå.
Det går tydligen att ta flera bilder på ett knäpp. Nästan som på en systemkamera.
Bilderna ovan är ett exempel på detta. Däremot blev färgåtergivningen lite underlig.
Jaha, då fick man lära sig nåt nytt igen.
Kan inte förstå varför man känner sig så gammal så fort man börjar pilla på nån teknisk attiralj....

Idag kollade jag även in Bosses vase.
Passade på när han inte var i stugan och ilsket står på land och vevar i armarna så fort nån närmar sig vasen.
En gammal tävlingspimplare med en egen vase....livsfarligt.
Det är ju lika illa som en terrorist som odlar handgranater i blomkrukorna!
Dags för en närmare undersökning...
Men så fort jag närmade mig vasen blev det bottennapp. Första gick bra men vid det andra gick linan av.
Jävla Bosse, han måste preparerat botten runt sin guldgömma.
På med en ny jigg och nu blev det ett gäddrace med två snabba snipor och en tappad bredvid båten.
Jävla Bosse, han har vakthundar i form av dresserade gäddor oxå.

Jag flydde fältet. Är alldeles för rädd om mina jiggar.
Bosse vann.....Den här gången.
Några hundra meter därifrån ser jag ett fint eko gå i en brant. Djupet var ca 8,5 meter och ekot gick på 6.
Släppte jiggen och trugade så gott jag kunde men icke.
Byte jigg, letade upp fisken igen och släppte, men icke.
Då glider det upp ett ännu större eko ca en halvmeter över botten.
Nu blev det ett dilemma.
Det här händer ofta, alltför ofta. När man sitter och "drölar" med ett eko dyker det plötsligt upp ett till så man inte vet vilket man ska fiska på.
"Drölar" betyder typ daltar förresten. Alltså på andra icke lika välklingande dialekter som Värmländskan.
Jag väljer det undre ekot.
Hinner bara droppa jiggen en halvmeter innan ekot rusar uppåt och slukar gummit.
Å nu blev det åka av. Linan forsade av rullen när fisken rusade, först åt sidan och sen ner mot botten.
Jag kunde bara följa med, låta fisken trötta ut sig.
Tror det gick tre varv runt båten innan jag fick se den första gången.
Efter några svettiga minuter gick det iaf leda in den i håvgarnet. 
Gädda, 110 cm lång. Vågen pendlade mellan 9 och 9,2 kg.
Det här är nytt PB för mig på vertikalt.
Kuul!
Det här tror jag är självaste vaktchefen i Bosses gädd-armé.
Tror den hade följt efter mig hela vägen för att tugga sönder min jigg.
Jävla Bosse.
Jag ska pissa över din vase nästa gång.
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar