onsdag 19 september 2012

Ännu mera givarhållare


Tjatigt kanske men samtidigt tycker jag det är lite intressant.
Bilden ovan visar ännu en gång vår givarhållare som består av en modifierad tving.
Billigt och enkelt men inte så stabilt.
Men då är det tur att det finns en del människor därute med betydligt större hjärna än mig!
En kille kommenterade vårt tidigare inlägg med en bättre lösning än vad jag kommit fram till.
Han använde sig helt enkelt av mothållet som sitter i andra änden av tvingen.
Monterade denna under fästplåten och får på så sätt lite bättre stabilitet.
Problemet är ju att när man letar pelagiska ekon i farter runt 2 knop, blir vattenmotståndet mot givarhållaren så högt att denna trycks bakåt.
Vid vanligt vertikalfiske, där man bara använder elmotorn, uppstår inte detta problem eftersom farten är så låg.
Vi gör ett högst vetenskapligt test!
Ett väl kalibrerat och noggrant avvägt måttverktyg används, d.v.s en vanlig tumstock.
Hållaren är här i sitt nedre läge, alltså som det hänger när det är i vattnet.
Genom att trycka hållaren bakåt, för att simulera vattenmotståndet, kan vi se tydligt vad som händer.
Den rör sig alltså hela 6 centimeter :-(
Å det är för mycket.
Nu går det här att lösa. Det går att sätta en slags fast spärr i själva fästet eller liknande så det funkar.
Det går även att flytta isär de blå profilerna för att få ett "längre" tag om stången.
Planen är att jag i framtiden ev. kommer att ha två lod i båten och då kommer det här fästet till användning.
Så risk finnes att det blir ännu en uppdatering!
Lösningen!
I den mörka stund som uppstod när jag efter modifieringen förstod att hållaren inte blev tillräckligt bra ändå, såg jag åter ett ljussken från himlen.
En ängel steg ner med en ny hållare i sina händer.....
Eller ja.....Det var rättare sagt så att Jocke Larsson hörde av sig och undrade när jag skulle sluta larva mig och skaffa riktiga grejer.
Så numer sitter det en "proffshållare" på båten!
Det blir en närmare presentation av denna lite längre fram men ett snabbt mät-test som det förra visade att denna rörde sig max 5 millimeter.
Nu börjar det likna nåt!
Är ni nyfikna på den här lösningen rekommenderar jag Jockes blogg http://z-bait.blogspot.se
Visst det kostar en slant....
Men se det såhär: Vi lägger åtskilliga tusentals kronor på bra ekolod och vi ägnar massvis med timmar åt att få till de rätta inställningarna.
Sitter då inte givaren fast ordentligt får du helt enkelt inte valuta för varken pengar eller tid.

För övrigt håller planerna för nästa helgs fiske att dras upp.
Det verkar som om att vi kommer göra det svårt för oss igen.....Det blir nog ännu ett nytt vatten :-)
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar