torsdag 19 juli 2012

Idag var jag bäst

En lite kortare tur på sjön idag.
Var inte ute förrän kl. 11. Lite sent egentligen men jag hade faktiskt inte tänkt fiska alls idag.
Men när jag tog morgonkaffet ilade det i hela kroppen. Det kändes ända in i ryggmärgen att idag kan det vara bra fiske. Idag bör man vara på sjön.
Så därför fick det bli så!
En badstrand fick bli "ramp" idag.
Smidigt med liten båt :)
Började jaga ekon i frivattnet men det gick inget bra. Såg faktiskt inte en enda fisk värd att släppa på.
Så jag drog mig inåt en kant och här var det betydligt bättre aktivitet.
Några mindre gösar och ett antal gäddor hälsade på i båten.
Starkt orange jiggar dominerade.
Satt och knöt om tafsen efter ett gäddbesök. Båten drev in på lite grundare vatten under tiden.
När jag tittade upp såg jag ett kanoneko på 4 meter.
"Gädda" tänkte jag. Ett eko på 4 meter där det bara är 6 meter djupt och mitt på dagen....det är garanterat gädda.
Men ekot var klockrent så jag kunde bara inte låta bli att släppa.
Fisken svarade direkt, steg en meter och sög i sig jiggen. Mothugget satt som det skulle och en härlig kamp började.
Fisken drog och slet. Tog en del lina och knyckte hårt.
Var helt övertygad om gädda och en ganska fin sådan.
 Döm om min förvåning när det plötsligt låg en gös i håven!
Jiggkroken hade rätats ut och lossnade i samma ögonblick som fisken gled in i håvnätet.
Hade varken måttband, landningsmatta eller våg med mig.
Väl förberedd? Nej inte direkt.
Baksidan på en av båtens luckor fick duga som landningsmatta. Däremot hade jag eltejp i väskan så jag tejpade helt enkelt upp fiskens längd!
Visst blir det bra foton när man är ensam i båten?
Nöjt eller kanske rättare sagt, lättad simmade hon tillbaka efter det korta besöket.
Det var ingen jätte precis. 75 cm mätte jag tejpen till när jag kom hem.
Men hon gav mig en härlig fight och en ny lärdom om gösens platsval, det tackar jag för.
Så idag var jag bäst!
Fiskade totalt överlägset.
Det kan i och för sig bero på att jag var ensam på sjön.....
Men lite handikapp kan man väl få!?
Tjipp//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar