Det här ger flera fördelar. Inte minst för att det blir enklare att bygga en del i taget och även att senare komma åt för installationer och kabeldragning m.m.
Men för att inte äventyra hållfasthet och styrka är motorbrunn och förvaring i aktern samt underdelen till kastdäcket plastat direkt i båten. Här vågade jag inte bygga i moduler.
Formen till spöfacket är på gång.
Formen till spöfacket är på gång.
Byggd i plyfa med träreglar som formar "profiler". Dessa profiler styvar upp ovansidan samtidigt som de blir kanaler som regnvatten sedan kan rinna ur.
De vita skivorna är polyuretanskivor. En enklare variant av divinycell. De är superlätta och sköra men inplastade blir de väldigt bra förstärkningar tack vare att de bygger tjocklek utan att tillföra vikt.
Som ni ser låter jag glasfibermattan gå en bit utanför formen. Detta gör att alla kanter blir välplastade utan luftbubblor.
Sett i efterhand hade det inte gjort något om luckan gjorts något längre. Det är tyvärr sånt man upptäcker först när man använder grejerna i skarpt läge...
Denna funkar som ett trappsteg i och ur båten samtidigt som det främre ekolodet kommer monteras här.
En sak som jag krånglade en hel del med var hur jag skulle fästa inredningen i båten.
En båt är som ni vet inte rak någonstans och det var en hel del funderande hur jag skulle kunna följa formen överallt.
Lösningen blev att jag tejpade kanterna på inredningsdelarna som då fick fungera som formar. Sedan plastade jag upp remsor som följde kanterna.
Nu hade jag något att fästa inredningen i och det blev faktiskt inte så dumt även om det inte var den smidigaste lösningen precis.
Tittar ni noga ser ni både dräneringshål för regnvatten och inplastade rör för kabeldragning. Det är väldigt skönt om man lyckas få med alla såna smågrejer direkt.
Delarna är färdigtillverkade och finspacklade. De många timmarna och all planering börjar synas och i det här läget kändes det ganska skönt....
Fortsättning följer!
Tjipp//Micke